5 kejadian pelik yang pernah terjadi

Rabu, 12 Oktober 2011
1. Awan pelik muncul di Uruguay

Satu pemandangan yang pelik bila awan ni muncul di Las Olas Beach in Maldonado, Uruguay. Gambar ini diambil pada 25 Januari 2009. Pelik betul, nampak macam ade bandar terapung je kat atas tu.

gambar dari daratan

gambar dari udara




2. Sungai di dalam laut di Mexico


Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

3. Ikan paus 50 tan meletup

Ikan paus meletup di taiwan

Seekor ikan paus yang ditangkap untuk tujuan penyelidikan tiba-tiba meletup di sebuah jalan di Taiwan pada tahun 2004 mengejutkan pejalan kaki dan orang sekeliling yang berada berdekatan. Ikan paus sperma yang mati di pantai itu dibawa ke Tainan, meletup disebabkan pengumpulan gas yg terbentuk di dalam badan ikan paus terbabit, Tekanan yg kuat menyebabkan ianya meletup secara tiba-tiba.



4. Sun dogs
Fenomena Sun Dog

Sun Dogs ataupun juga dikenali sebagai Mock Sun, merupakan satu fenomena yang ajaib terjadi di atmosfera, di mana ianya kelihatan seperti ada lebih daripada 1 matahari di angkasa. fenomena ini akan terjadi pada ketika sebelum matahari terbenam ataupun selepas matahari terbit di kawasan lintang katulistiwa.Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kejadian ini, sila click di sini.


5. Kejadian pelik pada tahun 1752


Ada kejadian pelik yang terjadi pada tahun 1752 bulan september, di mana dunia telah kehilangan 11 hari. pada bulan september tahun tersebut tidak ada tarikhl 3 – 13. Bermakna, dari tarikh 2 terus melompat ke tarikh 14. bagi yang ingin lihat, cuba set kalender di komputer anda. Namun, sayang sekali, bagi pengguna windows, anda tidak boleh melihat kalender tersebut, bagi yang pakai linux, atau yang selain windows, cuba set tarikh komputer anda ke bulan september tahun 1752.

0 comments:

Posting Komentar